Potensialet i VVS bransjen

Berøringsfritt i barnehage

VVS bransjen har i de senere år endret seg betraktelig, og endringen ser ut til å akselere. Nye aktører og salgskanaler dukker opp, nye handlemønstre etableres, markedene blir mer åpne og flere ønsker seg en bit av VVS kaken.

I tillegg har vi i de senere ukene sett at vi har gått inn i en ny økonomisk nedtur som vi vel ikke helt ser omfanget av ennå. Faren er imidlertid at investorer og utbyggere kan gå over i en noe mer pessimistisk modus, som igjen vil gi en dempende effekt på igangsetting av nye prosjekter og vekst i bransjen.

Fremtidens muligheter

Så langt har markede vokst med ca. 5% innen området VVS. Brødrene Dahl tror at veksten i 2012 kan bli dårligere, spesielt andre halvår. Da gjelder det å ta tak i de muligheter som er, og bli både mer fremoverbøyd og aktiv. Heldigvis ser vi mange muligheter, og vi vil fremover gjennom blant annet denne ”BD-Bloggen”, peke på og diskutere en del av disse.

En av de mest opplagte er rehabiliteringsmarkedet innen det vi karakteriserer som ”berøringsfrie produkter”. Vi har i de senere år vært gjennom både fugle- og svineinfluensaer, og nye vil sikkert komme. Sykefraværet er på et høyt nivå, og det er stort fokus på hygiene og å begrense smittefare. Myndighetene er gjennom f. eks. Mattilsynet også aktive med strenge krav til renslighet på serveringssteder. I tillegg har vi et miljøaspekt med hensyn til vannsparing og bruk.

Leverandørene på sin side har i våre øyne vært flinke til å komme med produkter som passer inn i det som åpenbart er et stort markedspotensial. De største leverandørene har et ganske godt utvalg av berøringsfrie:

  • Kraner
  • Papir-, og såpedispensere
  • Urinaler
  • Toaletter
  • Dusjpaneler 

Brødrene Dahl har et eget ”Berøringsfritt” VVS konsept som omhandler dette.

Dette i kombinasjon med det aller viktigste, nemlig kundepotensial, gjør at dette området kanskje er det aller viktigste å ta tak i. Vi snakker her om alt fra restauranter, hoteller og utesteder til offentlige bygg, sykehus, sykehjem, skoler og barnehager. Markedet er enormt! Her gjelder det å ta tak – kartlegge lokalmarkedet og begynne planmessig utadrettet salgsarbeid. Ved å samarbeide lokalt – grossist, leverandør og rørlegger – stiller vi som verdikjede sterkt. I tillegg til å relativt enkelt kunne selge inn berøringsfrie produkter som både fremmer hygienen, øker kundetilfredsheten og sparer miljøet, er det en god mulighet for også å kartlegge annet behov hos de enkelte kundene og få til mersalg på sikt.

Vår oppfordring, som kanskje høres litt motstridende ut, blir derfor:

Ta tak i det berøringsfrie markedet!

avatar

Forfatter: Herman Larssen

Arbeidet i BD som Markedsdirektør for VVS i 6 år, er utdannet siv. øk. og har bred bakgrunn fra flere selskaper innen salg og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *