Tør du å la være å være proff på nett?

Det er ikke lett å velge i en jungel av mange tilbud. I tillegg endres behovet til kundene, noen ganger raskere enn det man selv klarer å fange opp.

Når det gjelder kjøp av VVS produkter kan vi se av salgsstatistikk at vi fortsatt selger mye av det vi alltid har solgt, men vi har en økende trend blant dere rørleggere om å skaffe «ting som ikke naboen har». Interiørmagasiner og bloggere er for mange en viktig kilde til hva man skal ha.

Felles for det og temaet her er at informasjonsinnhentingen skjer via sosiale medier. Bruken av sosiale medier er økende, og man bruker nettet i større grad en før til å løse sine behov. Tall viser at det er ventet at flere bruker mobil fremfor PC i nettbruk i løpet av 2014.

Det som dog er viktig å merke seg er at 52 % mener at positive online vurderinger er en essensiell faktor for å bruke en lokal bedrift. 72 % av forbrukerne sier at de stoler på disse anmeldelsene. Mange starter med et søk på Google når de skal ha tak i noe(n). Da kommer som oftest det meste frem som er tilgjengelig. Derfor er det viktig at man har kontroll på det som skrives. Hvor ofte gjør du et søk på deg/ditt firma for å se hvilke treff du får?

Har du egen nettside bør du få kunder til å skrive sin evaluering av deg og jobben du har gjort. Enklere er det å få det til på Facebook. «Alle» er der. Verdens største sosiale medium, Facebook, opplyser at det er totalt 2,2 millioner nordmenn innom Facebook hver dag. Av de 2,2 millionene er hele 1,7 millioner av dem innom Facebook på mobilen hver dag. I løpet av en måned så er totaltallene oppe i 2,8 millioner månedlige brukere, hvorav 2,2 millioner på mobil.

Så hva bør du gjøre nå?

  1. Gjør et Google-søk på deg selv.
  2. Vurdere hvordan du skal være synlig på nett.
  3. Iverksette tiltak.
avatar

Forfatter: Therese Bjelde

Markedskommunikasjonssjef

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *